vrijdag 10 februari 2012

Pride and Prejudice

Twijfelend sta ik voor de engelse boeken in de mediatheek. Mijn blik word getrokken door een titel op een kaft. Pride and Prejudice van Jane Austen. De film met Keira Knightley behoort tot een van mijn favorieten. Iedere keer weer wordt ik meegesleept door het sterke karakter van Elizabeth Bennet en de misverstanden rondom de knappe Mr. Darcy. Met twijfels die niet willen wegtrekken besluit ik het boek mee te nemen. Ik hou immers van lezen, dan moet het toch wel lukken hier een boekverslag van te maken?
Na enkele pagina's te hebben gelezen geef ik het op. Ik kom niet door het boek heen. Ellenlange zinnen die alleen maar erom heen draaien. Ik pak wel iets makkelijkers.


Toch blijft het knagen. Als de film zo goed is, kan het boek dan echt wel zo slecht zijn? Het idee om Jane Austen nog een tweede kans te geven begint een vorm te krijgen in mijn gedachten. Zo kan het dan ook dat ik een paar jaar later de Selexyz in Tilburg bezoek. Enthousiast bevind ik mij onder de boeken. Dit is waar ik mij thuis voel. Bij de sectie engelse literatuur zie ik het boek weer staan. Ik rek mijn hand uit en pak Pride & Prejudice uit de kast. Een gevoel van voldoening overrompeld me. Snel lees ik de achterkant - wat ik altijd doe als ik boeken uitzoek. Het volgende moment betrap ik mij erop dat ik de eerste pagina's van het verhaal aan het lezen ben. Nu word ik wel meegesleurd in het verhaal. Ik word er blij van. Hoewel ik het geld flink heb laten rollen die dag, bedenk ik mij dat als ik alleen al blij word van het vasthouden van dat boek, ik het maar gewoon moet kopen. Zo gebeurt het dat ik als tevreden klant de winkel uitloop.



Voor wie het verhaal niet kent beschrijf ik Pride & Prejudice even in een notendop. Mrs. Bennet heeft maar één levensdoel voor ogen. Haar vijf dochters aan de man brengen. Wanneer Mr. Bingley naar het platteland verhuisd ziet de moeder dan ook haar kans. Gelijk heeft ze, want Mr. Bingley valt als een blok voor haar oudste dochter Jane. Ook zijn vriend Mr. Darcy is meegegaan. Wanneer Elizabeth "Lizzy" Bennet hem voor het eerst ontmoet gedraagt hij zich hooghartig en wil niet met haar dansen. Wanneer de beste man haar dan ook nog eens bestempeld als "niet mooi genoeg" besluit ze dat ze hem niet kan uitstaan. Maar staan haar trots en misperceptie haar niet in de weg? En wat heeft Mr. Darcy toch tegen de charmante soldaat Mr. Wickham? Wie van de twee spreekt de waarheid? Pride & Prejudice is geen verhaal over liefde op het eerste gezicht, maar wel over echte liefde. Het is dan ook niet voor niks dat miljoenen vrouwelijke lezers vandaag de dag nog steeds op zoek zijn naar hun eigen Mr. Darcy.



Wat mij opviel is dat het boek helemaal niet zo traag en langdradig verloopt als men zou verwachten. Het is immers eeuwen geleden geschreven. Wanneer je eenmaal gewend bent aan de zinsconstructie en de wijze waarop ze toen leestekens gebruikten verlopen de gebeurtenissen best snel. Het duurt niet lang voordat Elizabeth, Mr. Darcy ontmoet. Ik heb het boek niet als stoffig en saai ervaren, maar juist tijdloos. De zenuwen en drukmakerij van Lizzy's moeder zijn hilarisch. Meerdere keren herkende ik Elizabeth en haar moeder in mezelf en de vrouw die mij grootbracht. Mr. Bingley en Jane lijken nog perfecter voor elkaar naarmate het verhaal vordert. Mr. Collins is een enorme ongemakkelijke man die verbleekt bij de charme van Mr. Darcy.

Mr. Darcy... de man van wie ik toch het meeste heb genoten in het boek. De misverstanden rondom zijn persoon zijn ijzersterk. Eerst komt hij over als een arrogante kwal, maar tegen de tijd dat hij zich veronschuldigd tegenover Lizzy is mijn mening compleet veranderd. Mensen die verlegen en stil zijn onder vreemden kunnen namelijk nog wel eens arrogant overkomen. Als jij je interesseert in de 19de eeuw en romantiek is dit dan ook een geweldig boek. Wel is het aan te raden een goede basiskennis van Engels te bezitten, anders is er geen doorkomen aan. De brieven van Mr. Collins zullen waarschijnlijk nooit vlot lezen en zijn tot de irritatie aan toe enorm langdradig. Wees gerust, dit is dan ook de bedoeling geweest van de schrijfster. Wel vind ik het jammer dat sommige gebeurtenissen vluchtig worden beschreven. Zo wordt er bijna geen enkele regel besteed aan de verloving van Jane en Bingley. Ik had graag gezien dat deze romantische gebeurtenis tot in detail beschreven werd. Het is ook belangrijk dat je tijdens het lezen bedenkt dat het boek zich in een totaal andere tijd afspeelt. Het weglopen van Kitty met Mr. Wickham wordt als een enorme schande gezien. Dit kan over the top overkomen, maar je moet je wel bedenken dat zo'n meisje als een hoer werd bestempeld en zo haar hele familie te kijk zette. Het werd nou eenmaal als enige taak van de vrouw gezien om te trouwen en kinderen te baren. Gelukkig zorgt de "grote mond" van Lizzy voor de nodige feministische tegenslag.


Ik ben blij dat ik ook het boek een tweede kans heb gegeven. Ik kan imiddels zeggen dat deze klassieker ook tot een van mijn favorieten behoord. Ik kan niet wachten om aan een ander "oud" boek te beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten