maandag 27 februari 2012

The Hobbit

Naar dit boek was ik al een lange tijd nieuwsgierig. Het zal geen verrassing zijn als ik je vertel dat een van mijn favoriete genres, fantasyboeken zijn. Lezen is voor mij even wegduiken uit de dagelijkse sleur en je in een andere wereld bevinden. Fantasyboeken zijn daar perfect voor. The Hobbit was dus een geschikt verjaardagscadeau.


Mijn 'reis' door de bladzijdes begint in het hol van hoofdpersonage Bilbo Baggins. Daarbij laat ik de bladzijde die probeert uit te leggen dat eeuwenoude magische talen zijn vertaald naar het Engels even terzijde. Ik vind het knap dat Tolkien een eigen schrift heeft ontworpen, maar persoonlijk vind ik de introductie overbodig. Het is een leuke toevoeging, maar niets voor mij.
Toen ik begon met lezen moest ik even wennen aan de gedetailleerde beschrijvingen, die soms abrupt afgebroken werden, alsof de schrijver zich iets te binnen schoot. Tolkien springt van de hak op de tak. Het is alsof het verhaal voorgelezen wordt, wat het boek een bijzondere twist geeft. Als je eenmaal gewend bent aan deze manier van schrijven leest het heerlijk.

Mr. Bilbo Baggins geniet rustig van zijn thee, wanneer er ineens een stoet dwergen voor zijn deur staat. Precies zoals zijn oude vriend Gandalf voorspelt heeft. Hobbits zijn geen avonturiers, maar op de een of andere manier weet hij zich toch over te halen zich aan te sluiten bij hun genootschap. Samen met dertien anderen legt Bilbo een lange reis af. Op zoek naar een schat die nog mooier is dan alle prachtige verhalen. Daar staan alleen een paar nadelen tegenover. Ze moeten de beschermer van de schat, een draak, verslaan en als de reisgenoten dachten dat, dat alles was dan hadden ze het goed mis! The Hobbit is de proloog van het alom bekende The Lord of the Rings.


Soms vroeg ik mij tijdens het lezen wel eens af wanneer het spannender zou worden. Vooral in het begin neemt de beroemde schrijver alle tijd om zijn 'Middle-Earth' te beschrijven. Tijdens het stuk waar Bilbo de trollen ontmoet, zat ik niet op het puntje van mijn stoel. Anticipatie kan verwachtigingen enorm verhogen. The Hobbit is geen thriller. In plaats daarvan is het een meeslepend reisverslag dat de magie tot leven brengt. De wezens zijn niet rooskleurig opgeschreven. Daarom kan ook ik zeggen dat ik fan ben geworden van dit boek. En met die spanning kwam het tegen het einde ook wel goed.



Wat ik zo waardeer aan The Hobbit is dat Bilbo Baggins geen doorsnee hoofdpersonage is. We kennen allemaal de formule van een boek. Het hoofdpersonage is altijd degene die de problemen oplost. The Hobbit doorbreekt dit patroon! Hoewel Bilbo heldhaftige acties op zijn naam heeft staan, is hij niet degene die de beslissende doodslag uitdeeld.
"You are a very fine person, Mr. Baggins, and I am very fond of you; but you are only quite a little fellow in a wide world after all!" - Gandalf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten