woensdag 4 januari 2012

‘Ik doe dit niet voor het geld, maar voor de acceptatie.’

Jessie Polfliet (17) is nog maar anderhalf jaar cultureel actief in Breda. In September is zij namelijk begonnen aan een opleiding op A.K.V Sint Joost. Geen onverwachte keuze, want overal waar Polfliet heen gaat neemt ze haar camera en schetsboek mee. ‘Dat moet niet van school, maar dat vind ik gewoon makkelijk,’ geeft ze toe.
Waarom koos je voor een opleiding op Sint Joost?Ik ben mijn hele leven al creatief en bezig met tekenen. Ik hoorde goede verhalen over de school. Dat je er je eigen gang mag gaan.
Worden er bepaalde eisen gesteld aan de kunst die je maken moet?We krijgen wel richtlijnen, bijvoorbeeld de grote van het schilderij, maar het onderwerp mag je zelf bepalen. Soms heb je zoveel vrijheid dat het teveel wordt. Aan de andere kant is die vrijheid wel fijn. Je wordt op de keuze van je onderwerp ook niet afgerekend. Er is ruimte om mezelf te zijn.
Hoe zien de lessen op Sint Joost eruit?We hebben veel praktijklessen en weinig theorie. In het begin van het jaar was ons lokaal volkomen leeg, maar binnen twee weken hing het vol met werk van ons. We leren hoe je, je eigen ideeën overduidelijk en inhoudelijk om kunt zetten naar kunst. Het is een brede studie. Als je een 3D-beeld moet maken, moet je nadenken over hoe groot het wordt, wat het moet zeggen en zelfs of je bij de beoordeling muziek wilt afspelen.
Is er een onderwerp wat steeds terugkomt in je kunst?Nog niet echt. Je moet zo veelzijdig mogelijk zijn. Er zijn wel kunstenaars die met dezelfde stijl beroemd zijn geworden, maar wat ze van mij vragen is veel experimenteren. Zo kan ik veel meer ontdekken. Ik mag mezelf zijn, maar wel op hun manier.
Waar haal jij je inspiratie vandaan?Meestal als ik tv kijk. Soms zie ik iets op televisie en bedenk ik wat ik ermee zou kunnen doen. Dan vormt een beeld zich in mijn hoofd. Ook als ik muziek luister krijg ik bepaalde beelden erbij. Ik luister niet naar een bepaalde muziekstijl, dus dat kunnen allerlei nummers zijn.
Wie zijn je voorbeelden?Walt Disney is een goede tekenaar. Paul Huffer is een goede fotograaf.
Na het oriëntatiejaar zul je een afstudeerrichting moeten kiezen. Ben je er al uit wat het gaat worden?Ik wil illustratie gaan doen, dat is tweedimensionaal beeld. Daaronder valt dus alles wat tweedimensionaal is zoals fotografie en grafische vormgeving. Bij de richting beeldende kunst moet je echt zelfstandig te werk gaan, maar bij illustratie krijg je nog opdrachten. Dat vind ik makkelijker, want soms heb ik moeite om te bedenken wat ik wil maken. Vooral als het om abstracte kunst gaat.
Als beginnend kunstenaar krijg je ook met de bezuinigingen te maken. Wat vind je van de bezuinigen op kunstenaars?Aan de ene kant vind ik het helemaal niet leuk. Onze studie moet, net als andere studies, gesubsidieerd worden. Aan de andere kant vind ik het wel goed. Een heleboel mensen willen tekenen, maar op deze manier neemt dat af. Er valt weinig in te verdienen. De mensen die dit echt willen zullen doorzetten. De bezuinigingen zijn vooral bedoeld om de beeldende kunstenaars in te bannen. Dat zijn mensen die meestal voor zichzelf beginnen. Je moet wel goed zijn om toch nog schilderijen te verkopen.
Wat was tot nu toe de leukste opdracht die je hebt mogen maken?Bij het vak serieel beeld kregen we tijdens de eerste les foto’s te zien van allerlei mensen. Van jong naar oud. Daaruit moesten wij een foto kiezen en in zijn of haar huid kruipen. We moesten door de stad lopen en ons verplaatsen in de gekozen persoon. Hoe zou hij/zij de wereld zien? Waar zou hij van dromen? Waar zou hij van houden? Ik koos een Surinaams jongentje van 7 of 8 jaar. Ik noemde hem Diego. Door Breda zou hij heel veel omhoog kijken. Ik had bedacht dat hij hyperactief was. We moesten de stad vanuit zijn ogen filmen. Ik heb dus veel shots gebruikt die tegen dingen opkijken. Shots met een korte spanningsboog.
Welke les of opdracht was niet zo geslaagd?Beeldconcept vind ik moeilijk. Dat zijn lessen die je leren inhoudelijk op je werk in te gaan. Hoe je het uitvoert. Ik vond het de vorige periode moeilijk, want we moesten veel foto’s maken. Daarbij vond ik het moeilijk het onderwerp goed vast te leggen. We kregen ook nog veel opdrachten van andere lessen. Door de hoeveelheid aan opdrachten raakte ik gestrest.
Wat hoop je te gaan doen als je afgestudeerd bent?Veel kunstenaars beginnen voor zichzelf, maar ik weet het nog niet zo goed. Buiten lessen over inhoudelijke kunst, worden we ook geleerd hoe je een eigen bedrijf op moet starten.
Wat wil je binnen de kunstacademie bereiken?Dat ik een naam krijg, dat mensen weten wie ik ben. Dat ik lekker mijn eigen ding kan doen en dat mensen het waarderen. Ik doe dit niet voor het geld, maar voor de acceptatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten