zondag 17 juli 2011

Ik ben een journaliste in spé!

Er zijn mensen die niet weten wat ze willen worden. Op zo'n jonge leeftijd iets moeten kiezen wat je voor de rest van je leven moet doen is ook geen makkelijke taak. Het grootste gedeelte van de middelbare school leerlingen struinen de HBO-scholen af op zoek naar iets wat ook maar enigszins bij ze past. Of dit de goede keuze is moeten ze alleen nog maar afwachten. Nu geldt dat laatste ook voor mij, maar ik hoor bij de paar gelukkige tieners die al jaren weet wat ze wil doen. Ik wil schrijven voor geld en daarom ga ik vanaf aankomend semester de opleiding Journalistiek op de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg studeren.

Al sinds het einde van de brugklas kwam ik tot de conclusie dat ik Journalistiek wilde studeren. Dit is nu ongeveer zes jaar geleden. Wat mij uiteraard zo aantrok, was de mogelijkheid om verhalen over te brengen. Later besloot ik dat Journalistiek de geschiedenis van later is en dat ik dus letterlijk geschiedenis zou schrijven.

Na een iets wat gedemotiveerd tweede jaar, moest ik vanaf de derde helaas doorstromen naar de MAVO. Deze heb ik in twee jaar met vlag en wimpel gehaald en mocht dan ook doorstromen naar de HAVO. Een andere optie had ik (ambitieus en vastbesloten als ik was) dan ook niet. Mijn zinnen waren nog steeds gezet op de Journalistiek. Toch heb ik mij de afgelopen twee jaar goed georiënteerd om zeker te weten dat dit wel echt was wat ik wilde. Mijn tweede (en zelfs derde) keuzes lagen ook al klaar, maar gelukkig kon de loting mij niet stoppen om echt Journalistiek te gaan studeren.

Tijdens het intakegesprek van deze opleiding was mij al verteld dat Tilburg een loting van de regering opgelegd krijgt, omdat dezelfde opleiding in Utrecht zo populair is, dat alle Journalistiek opleidingen in Nederland verplicht zijn te werken met een numurus fixus. Ik was hier alleen wel een beetje sceptisch over. Wat als het alleen een verkooppraatje was? Ik heb dit verhaal echter vaker gehoord en donderdag was het dan zover. Het lotingsresultaat kwam positief uit de bus! Vanaf eind Augustus ben ik dus een Journalistiek studente.

Wat ik precies in de Journalistiek wil gaan doen, weet ik nog niet precies. Er is nog zoveel van het wereldje dat ik niet ken. Mijn voorkeur gaat uit naar de geschreven media. Wanneer ik mijzelf probeer in te beelden op de televisie of radio gaat dat niet helemaal zonder lach of stoot, maar wie weet blijk ik er wel verborgen talent voor te hebben. Je moet je verborgen talenten niet onderschatten, want je weet niet waar je mee te maken hebt. Schrijven is echter wel een talent wat ik niet onder verborgen beschouw en dus ben ik als een kind zo blij dat ik er waarschijnlijk iets mee kan gaan doen. Een ambitieuze droom als muziekjournaliste die in Londen verblijft en de grootste sterren mag interviewen is dus nog niet helemaal in elkaar gestort. Reizen voor mijn werk zou ook geweldig zijn, maar problemen met het serieuzere nieuws heb ik ook niet. We zien allemaal wel waar het strand.

De alom bekende verhalen dat de helft van de HBO studenten na de kerst al van de opleiding is, zijn mij natuurlijk ook bekend. Wie weet gaat Journalistiek het toch niet worden, maar als je het niet probeert zal je het nooit weten, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten