woensdag 4 juli 2012

'Mag ik met u meereizen?'

Nu ik elke week minstens een keer met de treinreis maak ik wel eens dingen mee. Er lijkt een nieuw fenomeen te zijn ontstaan waarbij mensen met studenten meereizen. Slim bedacht, want zo reizen ze met 40% korting. Je kunt de mensen die het vragen zo al aanwijzen. Kinderen of sloeberige minderbedeelde types.

Als ik eerlijk ben vind ik het eigenlijk ronduit asociaal dat mensen zo het systeem proberen te omzeilen. Ze proberen te profiteren van studenten met hun OV-chipkaart. Veertig procent korting is altijd mooi meegenomen, maar wil je daarvoor echt het risico lopen dat je een fikse boete krijgt? Al sinds een tijdje vraag ik mij af wat er in deze mensen omgaat. Kopen ze nou echt een kaartje met korting omdat ze verwachten een student te vinden die wel toestemt met het meereizen?

Dat ik het asociaal vind betekend nog niet dat ik deze mensen afwijs. Ik weet nog goed dat het 's avonds laat was en ik in de sprinter naar Utrecht Centraal stapte. Een Afrikaans meisje zat mij al een tijdje aan te staren. Ik werd er wat ongemakkelijk van. ,,Kan ik met je meereizen?" vroeg ze ineens. Ik stemde in. Wat moest ik anders zeggen bedacht ik mij. Als dank gaf ze mij een gratis hamburger van de McDonalds. Dat zorgde er wel voor dat ik mij eigenlijk niet zo schuldig voelde.

© zeeland.blog.nl

Toen ik in een stokvolle trein naar Zeeland zat maakte ik iets soorgelijks mee. Een onfrisse man met lang haar sprak een jongen aan. ,,Kan ik meereizen?" vroeg hij. Hij moet een jaar of 40/50 zijn geweest. Toen de conducteur kwam controleren vroeg hij waarschijnlijk sarcastisch op welke school de twee mannen zaten. Ook conducteurs lijken niet goed te weten wat ze met het nieuwe fenomeen aanmoeten.
 ,,Dat hij nog denkt dat we bij elkaar op school zitten ook," zei de man toen de conducteur zijn ronde verder uitvoerde. Ik kon het niet laten om te denken dat dit wees op een laag onderwijsniveau.

Wat zullen de gevolgen zijn als het nou eens niet lukt om met iemand mee te reizen? Als ze niet worden gecontroleerd is het simpel. Lekker geprofiteerd van die korting. Hoe hoog is de boete als je wel gepakt wordt? Ik neem aan dat er een boete opstaat? Denken die mensen nou echt dat ze wel een student vinden waarmee ze kunnen meereizen? Zijn er ook studenten die het voorstel afwijzen? Zelf ben ik geen student die deze mensen afwijst. Misschien ben ik wel een beetje bang om nee te zeggen. Wat kan het voor kwaad denk ik dan. Ondanks dat blijf ik het toch asociaal vinden dat de meereizigers veel lef hebben om zomaar op die korting te drukken. Zelf zou ik dat echt niet durven Eigenlijk zou ik het risico niet eens willen nemen, omdat ik het asociaal vind.

Mijn 'conclusie' is duidelijk. De mensen die vragen of ze mogen meereizen zijn vooral mensen die minder te besteden hebben, waarschijnlijk mensen met een lager onderwijsniveau. Misschien denk ik er wel te zwart-wit over, maar bekijk het eens van een andere kant. Waarom zouden mensen die meer hebben te besteden moeilijk doen om 60% meer te betalen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten