maandag 2 juli 2012

Echte schoonheid komt van binnenuit

De zogeheten 'beautyblogs' zijn booming business. Tenminste als je kijkt naar de succesverhalen van Cynthia Schultz, eigenaresse van misslipgloss.nl en Mascha Feoktistova, eigenaresse van beautygloss.nl. Het is de droom van menig meisje; elke dag voor je werk met 'beauty' bezig zijn. Bovengenoemde vrouwen houden elke dag een weblog over schoonheid bij. Een hobby die uit de hand is gelopen, want inmiddels is het hun baan. Een waarvoor ze veel lof hebben gekregen, want beide dames stonden in de viva 400, een lijst van Nederland's meest succesvolle zakenvrouwen.

Dat Schultz en Feoktistova een voorbeeld zijn voor veel meiden blijkt wel uit de duizenden blogs die op het internet te vinden zijn. Hierop schrijven veel jonge meiden 'reviews' over make-up en huidsverzorging, laten ze hun make-up collectie zien en worden producten die zijn opgemaakt aan de lezers geshowed. Bijna al deze blogs zijn erg amateuristisch. Zelfs de professionelere grote namen schrijven 'reviews' die naar mijn mening niet kritisch genoeg zijn. Vooral veel jonge meiden schrijven alleen maar een oppervlakkig stukje over hun favoriete product.


Daarmee zeg ik niet dat beautyblogs allemaal van het internet moeten worden gegooid. Ik vind het juist een mooie ontwikkeling dat onafhankelijke meiden andere vrouwen informeren over bepaalde producten. Dit is natuurlijk veel onafhankelijker dan een bedrijf dat zou doen. Dat bedrijven nu niet meer het monopolierecht hebben vind ik iets moois hebben. Make-up instellingen sturen elke dag producten op naar deze beautybloggers, omdat ze inmiddels wel door hebben dat deze blogs heel veel invloed hebben.

Is het wel goed dat iets wat zo de nadruk legt op ons uiterlijk zoveel indruk begint te krijgen? Dat hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Als meiden beseffen dat make-up alleen maar bestaat om plezier mee te hebben en je natuurlijke schoonheid te benadrukken is er niets aan de hand. Felle lippen en oogschaduw hoeven daarbij niet gemeden te worden. Als de vrouwen in kwestie maar niet bang zijn om zonder make-up de deur uit te gaan na het testen van al deze geweldige producten. Schoonheidsproducten zijn er om ons beter over onszelf te laten voelen, niet onzeker over ons eigen gezicht. Echte schoonheid komt van binnenuit!
Dan is er ook nog de categorie meiden van 11 die een dergelijke beautyblog beginnen. Op YouTube zijn er talloze make-up collecties te vinden van meiden die de 10 net zijn gepasseerd. De meeste komen uit Amerika. Er is niets mis met het hebben van een beetje lipgloss of mascara op zo'n jonge leeftijd, maar foundation als je nog je eerste puistjes moet krijgen? Nergens voor nodig als je het mij vraagt!


Eerlijk is eerlijk. Ik moet bekennen dat ook ik dagelijks beautyblogs afstruin. Dit is er eigenlijk bij de jaren een beetje ingekropen. Vergelijk het met dat foute meidentijdschrift wat geen hoogstaande Journalistiek bevat, maar wat je stiekem toch zo graag leest. Hoewel ik door het lezen van deze blogs steeds geïnteresseerder begin te raken in make-up, ben ik helemaal niet iemand die zich dagelijks opmaakt. Persoonlijk vind ik dat ook nergens voor nodig. Als ik geen zin heb om mezelf te 'sminken' ga ik hier ook niet aan beginnen ook. Meiden die zichzelf verplicht voelen het wel te doen zal ik nooit begrijpen. Toch is het ontzettend vermakelijk om te zien wat voor make-up andere vrouwen opdoen en welke producten zij aanraden.

Het begon allemaal op YouTube toen ik de make-up sensatie Lauren Luke (panacea81) gevonden had. Ik weet nog dat haar videos mijn guilty pleasure van de week waren. Langzaam maar zeker ondervond ik dat Nederlandse meiden ook filmpjes maakten. Inmiddels kijk ik nog steeds graag naar de make-up collectie van anderen. Vooral kanalen als Nikkietutorials en vintageortacky spreken mij aan. Dit zijn niet zomaar make-upartiesten, maar kunstenaressen!

Al met al vind ik het knap dat deze meiden hun gezicht als boegbeeld voor de site gebruiken. Eerdergenoemde namen als o.a Schultz en Feoktistova krijgen dagelijks rottige reacties als jij bent lelijk! Nergens voor nodig, want het zijn allebei prachtige dames. Met of zonder make-up.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten