dinsdag 3 juli 2012

Koreaanse popmuziek

De tekst heb ik altijd al een van de belangrijkste aspecten van muziek gevonden. Ik kan helemaal verliefd worden op de briljante teksten van Maria Mena en Alexz Johnson. Misschien komt dit doordat ik zelf graag schrijf en daardoor veel respect heb voor mooie songteksten. Toch is er een bepaald favoriet muziekgenre waarbij de tekst voor mij een minder grote rol speelt. Sinds een jaar of wat begin ik steeds meer te luisteren naar k-pop, Zuid-koreaanse popmuziek.


BIGBANG - Haru Haru

Voordat One Direction en The Wanted populair waren werden boybands belachelijk gemaakt in de westerse wereld. Het tijdperk van The Backstreet Boys en Spice Girls hebben wij wel gehad. In Zuid-Korea blijkt dit helemaal niet het geval te zijn. Vele bands maken daar hun 'debut' en zijn dan ook immens populair.
De eerste Koreaanse boyband die mijn aandacht trok was BIGBANG. Een groep van vijf mannen die auditie hebben gedaan bij het grote platenlabel YG Entertainment. Ze produceren zelf hun muziek die te omschrijven is als hiphop/k-pop/R&B en dance-pop. Hoewel ze vroeger veel R&B zongen laten ze op hun laatste mini album STILL ALIVE een sound horen die toch echt meer van dance wegheeft. Dat ik niet de enige Europese fan ben blijkt wel nadat zij in 2011 de EMA wonnen voor Best Worldwide Act.


Super Junior - A-CHA

Inmiddels luister ik ook graag naar Super Junior, 2NE1, YounHa en is SNSD mijn 'guilty pleasure'. Vooral de laatste paar maanden begin ik te merken dat Koreaanse muziek langzaam maar zeker mijn playlists begint over te nemen. Soms kan ik al hele stukjes meezingen in de vreemde taal. Waarschijnlijk zing ik het helemaal verkeerd, maar daar gaat het dan ook niet om.


Seo In Guk - SHAKE IT UP

Wat mij zo aanspreekt aan K-pop is vooral dat het zo catchy is. Ik krijg de indruk dat er veel meer tijd wordt gestoken in de productie en dansroutines dan westerse muziek. Bij de boy- en girlbands is het image dan ook erg belangrijk. Hier sta ik niet altijd helemaal achter, want ik vind het vooral leuk als ik de echte kant van artiesten te zien krijg. Als je erbij stil staat hoeveel tijd deze artiesten in hun werk steken zou je gek worden. Mij is verteld dat velen bijna geen slaap krijgen.
De marketing van deze artiesten zit enorm goed in elkaar. Alles ziet er altijd picobello uit. Dat mag wel ook als veel van deze artiesten zorgvuldig worden getest op uiterlijk, charisma dans en zang.


YounHa - Please Take Care of My Boyfriend

Wanneer ik zo moeten kiezen tussen westerse of koreaanse popmuziek, kies ik zeker te weten voor het laatste. Waar westerse top40 popmuziek mij tegenwoordig wat teleursteld kan ik terecht bij k-pop. Catchy muziek waarop je niet kunt stilstaan, geen overgebruikte dub step beats, vrolijke dansmuziek en prachtige ballads. Dat de teksten dan soms een beetje raar blijken te zijn wanneer je de vertaling opzoekt, neem ik dan maar voor lief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten