dinsdag 19 juli 2011

Dingen Kopen Om Te Kopen

Heb jij dat ook? Dat je zomaar iets koopt omdat je op dat moment vindt dat je het hebben MOET, terwijl je het eigenlijk niet bepaald nodig hebt. Dit artikel gaat niet eens zo nodig over miskopen, ook al zijn die natuurlijk niet uitgesloten bij deze impulsieve aankopen.

Begrijp mij nou niet verkeerd. Er is heus niets mis met het verwennen van jezelf door deze artikelen. Het blije gevoel van deze aankoop is iets wat je af en toe nodig hebt, maar wanneer je in geldnood zit is het misschien toch wat minder. Je kunt je geld immers maar een keer uitgeven.

Vroeger had ik nooit moeite met sparen. Hoewel ik nog steeds niet wil zeggen dat ik een gat in mijn hand heb zijn er bepaalde gelegenheden waarop ik zeker wel eens los ga wat betreft (onnodige) aankopen. De zelfcontrole is niet helemaal tot niveau 0 gezakt, maar achteraf ontstaat de vraag wel eens waarom ik iets ook alweer gekocht heb. Echte spijt is het niet, maar nu ik aankomend student ben zal ik toch op mijn geld moeten letten. Gisteren tijdens een middagje shoppen in Breda heb ik dan ook wel €7,20 onnodig uitgegeven aan eten. Erg impulsief kocht in cupcakes, want ik was benieuwd naar de smaak. Nog geen vijf minuten later stond ik echter aan de balie van een snackbar friet te bestellen met het zakje cupcakes in mijn handen houdend. Kleding heb ik niet gekocht, wat zeker niet kwam doordat ik niks leuks zag. Zowat alles wat ik zag was leuk, maar met recente aankopen in mijn achterhoofd heb ik mij toch in gehouden. Dat geldt alleen niet voor leesvoer. Momenteel heb ik een geweldig boek geleend van een vriendin, Blameless van Gail Carriger uit de Parasol Protectonate Series. Misschien is het wel handig om te melden dat ik dit derde boek uit de serie nog niet uitgelezen heb, maar toch alvast deel vier heb ingeslagen. Momenteel staat Heartless heel verleidelijk in mijn kast.

Ook kan ik mij nog een middag herinneren waarop ik na het passen van een skinny jeans dit jurkje tegen kwam en er zo van gecharmeerd was dat ik het na wat twijfelen echt moest passen. Het stond zo leuk dat ik niet veel later ermee de Zara verliet. Zoals het weer er nu uit ziet zal het nog wel even duren voordat ik het weer met trots kan dragen, maar in ieder geval had ik wel een mooi jurkje voor mijn examenuitreiking (hoewel ik het ding eigenlijk totaal niet nodig had).

Dan nog maar niet te spreken over alle mangas die in mijn kamer rondslingeren. Als je je bedenkt dat deze Japanse strips gemiddeld 10 euro kosten en ik nu zowat rond de 70 exemplaren in mijn collectie heb, is dat toch €700 euro dat ik eraan besteed heb. Natuurlijk kost iedere hobby geld en er zijn ook zeker mangas bij waar ik enorm gek op ben. Toch moet ik in alle eerlijkheid melden dat ik niet van ieder boekje evenveel genoten heb en als ik mij bedenk dat ik €700 euro rijker had kunnen zijn ontstaat er wel een klein gevoel van schaamte. Van de andere kant gezien vind ik niet dat je niks met je geld mag doen. Als je alleen maar spaart en nooit iets uitgeeft zul je ook nooit wat hebben ook. Alle genoemde aankopen in deze blogpost waren dan misschien wel impulsief en niet altijd even slim, maar toch heb ik er veel plezier van gehad (behalve een manga die ik echt niet doorkomen kan). Mijn mening over dingen kopen om te kopen? Af en toe is het wel fijn, maar doe het met mate en alleen als je portomonnee het toelaten kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten