woensdag 20 juli 2011

Vrouwen In Hun Recht

Hoewel ik mezelf geen Dolle Mina wil noemen en Aletta Jacobs niet mijn grootste voorbeeld is, kun je mij wel een heel klein beetje als feministisch omschrijven. Waarom? Ik pleit voor gelijke rechten van vrouwen en mannen en wens als vrouw zijnde zeker ook met respect behandeld te worden. Vrouwen en mannen zijn niet hetzelfde, maar ik vind dat het vrouwelijke geslacht minstens de keuze moet hebben om dezelfde banen als een man te kunnen krijgen.

Mijn eigen ervaring met deze vorm van discriminatie is gelukkig niet erg groot. Meestal voel ik mij wel in mijn waarde gelaten, maar na een mailtje ontvangen te hebben stond ik toch wel even met mijn mond vol tanden. Ik stuurde heel fatsoenlijk (misschien zelfs wel te netjes) een mailtje om een afspraak voor een bezichtiging bij een Tilburgse kamer te regelen. Gisteren kreeg ik ook al vrij snel een reactie van een meisje en op internet zag alles er goed uit. Tot dat ik rond de middag ineens een mailtje kreeg van een jongen die ook in dit huis woonde. Wat naïef opende ik het mailtje. Tot mijn grootste schrik was dit de context: 'Ben je wel lekker? Verstuurd vanaf mijn iPhone.' Sorry? Is dit echt de manier waarop je iemand die naar je kamer komt kijken begroet? Het mag hier misschien gaan om een flauwe grap van een vriend van de besbetreffende gozer of misschien is de jongen niet helemaal sober. Ik wist echt niet goed hoe ik hier op moest reageren. Een beetje geschokt typte ik het berichtje over naar een vriendin, die het ook maar raar vond. Een kwartiertje later besloot ik het aan mijn ouders te lezen, maar deze vonden dat ik gewoon naar de kamer moest gaan kijken en zagen niet in waarom ik zo overdreven reageerde. Ik voelde mij namelijk niet in mijn waarde gelaten en alle zin om naar de kamer te gaan kijken was gelijk weg. Een eerste indruk is van levensbelang en de indruk die ik hiervan kreeg was dat ik een studentenhuis moest gaan delen met een perverse jongen. Nu snap ik best dat het voor sommige jongens leuker is als er een knappe huisgenote bij hun woont, maar je stuurt toch niet zo'n mailtje voordat je iemand ontmoet hebt?! Ik vind het belangrijk dat ik mij op mijn gemak voel in zo'n studentenhuis en na dit mailtje voelde ik mij totaal niet op mijn gemak. Het is dan ook onnodig om te zeggen dat ik besloten heb deze afspraak niet na te komen. Het is niet dat ik de jongen geen tweede kans gegeven heb. Mijn reactie was namelijk een gevat antwoord, namelijk: 'Ben je wel helemaal sober? Was deze reactie nou voor mij bedoeld of niet?' Na een reactie hebben gekregen die uit niets anders bestond dan een paar spaties en de zin: 'Verstuurd vanaf mijn iPhone.' was het voor mij ook meer dan duidelijk dat dit niet mijn nieuwe huisgenoot zou worden.

Was mijn reactie overdreven? Zelf sluit ik dat niet helemaal uit. Hoewel ik weet dat ik wat overgereageerd heb, heb ik ook normen en waarden en respect staat bij mij heel hoog in het vaandel. Ergens kan ik wel een beetje om het mailtje lachen, want zeg nou eerlijk de zieligheidsfactor druipt er vanaf. Als de desbetreffende jongen mij zoiets had gestuurd als wij mogelijk al samen hadden gewoond dan had ik het nog wel door de vingers gezien, maar op dit moment valt het mailtje onder de categorie ongewenste intimideiten. Wat ik de studenten toewens? Een "lekkere" huisgenote die zulke fratsen kan accepteren.




Ik geef eerlijk toe dat ik niet veel van jongens gewend ben op dit gebied. Misschien dat ik daarom zo reageer, maar dit huis wordt het niet voor mij. Natuurlijk mogen mannen opmerkingen maken als lekkerding naar vrouwen. Andersom zal dit heus ook wel eens gebeuren. Het ging ook niet zo zeer om de context zelf, want ik snap best dat er ergere dingen getypt hadden kunnen worden, maar ging om het moment daarop en het 'principe'. Maandag ben ik ook naar een kamer wezen kijken en als ze alles rond kunnen krijgen met de twee overige huisgenoten heb ik misschien zelfs al een onderdak. Dit is ook wel een van de redenen waarom ik toch niet ben wezen kijken (ook al is het nog lang niet zeker of de kamer van mij wordt).

Om toch nog "ontopic" te blijven, mijn visie op deze kwestie is dat vrouwen in hun waarde gelaten moeten worden. Opmerkingen als lekkerding enzovoort zijn zeker niet verboden, maar zorg er wel voor dat je ze op het juiste moment doet (bijvoorbeeld in een club). Ik vind het belangrijk dat vrouwen net zo ver moeten kunnen komen als mannen wanneer zij dit zelf verlangen. Vrouwen zijn niet beter als mannen, maar het is zeker ook niet andersom. We zijn allemaal menselijk en zo moeten we ons ook maar eens gaan gedragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten