zaterdag 23 juli 2011

Zaterdag is Frietdag

Hebben jullie dat ook? Dat je op een bepaalde dag standaard hetzelfde gerecht eet? Elke week, elk maand en elk jaar. Bij ons is het sinds jaar en dag vaste kost om zaterdag friet te halen bij de snackbar. Hoewel we allemaal van mening zijn dat de friet niet eens zo heel geweldig is zijn we helemaal fan van de snacks die ze serveren. Mijn moeder en ik delen altijd een kroket en frikandel. Van die laatste maak ik dan mijn eigen frikandel speciaal door hem open te snijden en er curry en mayonaise in te doen. Altijd in die volgorde anders heb ik het idee dat hij anders smaakt. Voor de afwisseling doen wij er soms een bamihap, nasischijf, potje stoofvlees of frikandel speciaal bij. Op de frieten zelf komt natuurlijk Remia frietsaus en curry. De laatste tijd hebben we ook Amerikaanse frietsaus op tafel staan. Je weet wel, die saus van de McDonalds. Heerlijk vind ik het.

Echt gezond is het misschien niet om ieder weekend dit ritueel in ere te houden, maar mijn zaterdagavond is zowat niet goed als ik geen snacks en friet gegeten heb. Momenteel ligt mijn gewicht rond de 50 kg, dus je kunt zeker niet spreken van overgewicht. Net als een klein kind kijk ik de hele week al uit naar de snacks die bij deze friet horen.

Hoewel het een traditie is om het elke zaterdag te doen zijn er toch dagen dat we er vanaf stappen. Deze voorbeelden zijn enkel maar erg zeldzaam, maar vandaag was zo'n dag. Vandaag aten we namelijk Chinees, wat overigens ook heerlijk is. Helemaal getreurd ben ik nu niet, want mijn frietportie van de week heb ik namelijk gisteren al gehad.

Gezond eten is natuurlijk iets waar ik ook van kan genieten. Een goede salade of goed klaargemaakte ovenschotel gaat er bij mij net zo lief in. Toch kan ik zeker ook genieten van een lekker bakje friet (met mayonaise), kroket of frikandel speciaal. Ik ben gezond, dus een bakje friet eens in de week moet kunnen, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten