maandag 4 juli 2011

Pruik ontklitten

Vol enthousiasme besloot ik een paar jaar geleden een pruik te kopen, die ik zou gebruiken voor een Kanda (D.Gray-man) cosplay. De pruik had geen clip-on staart en op de een of andere manier dacht ik dat het een goed idee zou zijn als ik daar gewoon zelf een staart in zou maken. Dit is uiteindelijk nooit gelukt, maar het is wel gelukt een hoop klitten in het nephaar te krijgen!


Kanda heb ik uiteindelijk nooit meer gecosplayed, maar de pruik gebruik ik nu voor mijn eigen karakter Sayuri. Tijdens Abunai!con 2010 heb ik dan ook heel de dag met een pruik vol klitten rondgelopen, want het was er niet uit te kammen. Na wat research op internet heb ik enkele tips gevonden hoe jij je pruik er weer mooi uit kunt laten zien.

Hiervoor pakte ik een plastic bak, lauw water en Neutral shampoo zonder toegevoegde parfumstoffen. Eigenlijk was de bak te klein, dus het is aan te raden voor een lange pruik misschien gewoon de wasbak of zelfs het bad te gebruiken. Aangezien ik de stop niet kon vinden heb ik de pruik een beetje moeten opvouwen. Ik moet toegeven dat het water misschien iets te water was. Sommige pruiken kunnen zelfs smelten bij hoge tempraturen (aangezien ze van plastic gemaakt zijn), dus het is misschien aan te raden gewoon koud water te gebruiken. Daarna is het wachten geblazen. Wachten, wachten en nog eens wachten. Het enige wat je moet doen is je pruik in het water met de shampoo laten weken, zodat de shampoo in je pruik gaat trekken. Dit gaat zeker wel enige uren duren, dus in de tussentijd zou ik wat anders gaan doen. Wanneer je ziet dat de shampoo is ingetrokken haal je de pruik uit het water en laat je hem drogen. Je zult nu merken dat de pruik enorm zacht is, maar de klitten er nog niet uit zijn. Deze kam je na het drogen uit met een pruikenborstel, je vingers of een babyborstel. Het zou nu makkelijker moeten gaan dan voorheen het wassen.


Zelf heb ik het idee dat de pruik alleen zachter is geworden en een paar klitten er inderdaad makkelijker uitgegaan zijn. Het heeft echter nog niet het optimale resultaat dat ik wil bereiken. Misschien is het slim de volgende keer niet een paar dagen te wachten met uitkammen?

Een andere tip die ik heb gelezen tijdens het surfen op internet is het sprayen van siliconenspray en hierna de klitten eruithalen. Wanneer ik volledig klaar ben met het kammen van mijn pruik en het heeft nog niet veel geholpen, ga ik deze tip ook eens proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten