maandag 25 juli 2011

Doelen Stellen

Doelen stellen vind ik persoonlijk belangrijk in het leven. Het najagen van een wens of droom kan dan idealistisch lijken, maar waar leef je eigenlijk nog voor als je nergens van kunt dromen? Door doelen te stellen ben ik van mening dat je dingen kunt bereiken. Ik zeg niet dat alles zomaar binnenhand bereik ligt. Natuurlijk moet je er ook wat voor doen om uiteindelijk die grote droom waar te maken. Wie weet wordt het wel nooit werkelijkheid, maar iets kan je niet voor elkaar krijgen als je het niet eens geprobeerd hebt. Daarom zeg ik ook altijd je kunt het tenminste proberen, want als je iets niet probeert zul je het nooit weten.

Een van mijn doelen in het leven is het schrijven van een boek. Ooit wil ik gewoon eens een literair (meester)werk van mijn hand hebben uitgebracht. Dat is mijn droom en iets wat mij ontzettend gaaf lijkt. Ik ben altijd al dromerig ingesteld, hoewel ik dit liever ambitieus noem. Ik snap best dat niet iedereen zomaar een boek uit kan geven. Een succesvol boek is zowat al uitgesteld, maar toch wil ik het proberen. Ik weet niet hoelang ik erover zal doen. Op het moment heb ik enkele concepten in mijn hoofd, maar mezelf kennende weet ik niet of een ervan het ook zal overleven tot eindproduct. Toch spookt deze droom al minstens zes jaar in mijn hoofd. Ik weet dat dit iets is wat ik voor mezelf wil bereiken. Ik zie het niet als einddoel, maar schrijfster is wel mijn verlangde carriére. Eerst had ik altijd voor ogen dat ik een fantasyboek wilde schrijven, na helemaal verkocht te zijn aan de Harry Potter serie. Tegenwoordig heb ik echter ontdekt dat ik ook een grote belangstelling in thrillers heb. Misschien zou dat ook een uitkomst zijn om in dat genre een boek uit te brengen. Wat voor verhaal het ook wordt, ik ben vastberaden ooit nog een boek uit te geven.

Een van mijn doelen deze week was dat ik elke dag een stukje zou schrijven. Niet alleen om mijn Journalistieke kwaliteiten te beproeven, maar vooral om het doorzettingsvermogen in een blog te kweken. Een vriendin van mij heeft een maand lang elke dag een tekening moeten maken voor haar opleiding en dus leek het mij een goede oefening om het minstens een week lang vol te houden een stukje te schrijven. Na deze post (en eerlijk gezegd heb ik nog maar 10 minuten) is dit doel dan ook geslaagd.

Denk nu niet dat ik echt al mijn doelen nastreef. Soms stel ik een doel (zoals het laten epileren van mijn wenkbrauwen, waar ik nu al een maand over loop te zeiken), maar doe ik er eigenlijk niks aan. Het refrein van Bruno Mars' Lazy Song is op deze dagen dan ook de soundtrack van mijn leven. Ik zal nooit stellen dat ik geen lui persoon ben. Heel eerlijk geef ik ook toe dat ik te weinig geleerd heb voor mijn theorierijexamen, waardoor dit doel dus ook niet behaald is. Soms zijn er van die dagen dat je er gewoon even helemaal geen zin in hebt.

Met doelen stellen bedoel ik dan ook grote doelen. Wensen die levens bepalend zijn, zoals bijvoorbeeld mijn studiekeuze. Ik ben er allang achter dat als ik iets echt, echt, echt, echt wil ik er dan ook voor ga. Zo heb ik dit jaar toch maar mooi mijn HAVO-diploma gehaald met een mooie lijst. Ook hoop ik over 4 jaar te kunnen zeggen dat ik ben afgestudeerdrd tot Bachelor in Journalism. Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik kan wel dromen over hoe het er over zoveel jaar uit zou moeten zien.

Weet je wat het stomme is? Dit bericht is niet op tijd. Momenteel is het twee over twaalf. Doordat ik per ongeluk verkeerd op backspace drukte en mijn internet uitviel houdt dit dus in dat ik mijn doel om elke dag van de week een stukje te schrijven niet behaald heb. Waarom? Mede doordat ik hier erg laat mee was op de avond, maar ook door simpel toeval. Dit toont alleen maar aan dat we zelf niet alles in de hand hebben en we gewoon niet kunnen voorspellen hoe alles loopt.

PS: Ik ben de functie die automatische conceptberichten opslaat zeker dankbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten